Nationaal Isolatieprogramma

De komende jaren staan in het teken van het isoleren van slecht geïsoleerde woningen in jouw gemeente. Een grote uitdaging waarbij inwoners ondersteuning en ontzorging nodig hebben. Regionaal Energieloket (REL) helpt je als beleidsmaker met het informeren én activeren van alle NIP-doelgroepen. Zo zorgen we er samen voor dat er zoveel mogelijk woningen worden geïsoleerd en dat de gemeente haar doelstellingen behaalt.

Man spuit EPS parels in kruipruimte

Aanpak op maat

Elke gemeente en elke bewoner is anders. Daarom bieden we bouwstenen waar je als gemeente uit kunt kiezen. Zo stemmen we de aanpak perfect af op de lokale context.

Adviseur Nick bij een bewoner thuis voor gratis isolatieadvies

Isolatieadvies aan huis

Aan de hand van een woningopname krijgen bewoners een maatwerkadvies van een objectieve adviseur. Ook krijgen bewoners direct een offerte op maat van een (lokaal) bedrijf dat is gekozen op basis van prijs-kwaliteitverhouding. In de offerte kunnen we gemeentelijke subsidie en de ISDE direct als korting verrekenen.

Dakisolatie binnenzijde

Doe-het-zelf aanpak

Bewoners die graag zelf aan de slag gaan, krijgen een voucher voor de aanschaf van isolatiematerialen. Deze kunnen zij zowel online als bij de lokale bouwmarkt verzilveren. REL biedt ondersteunende doe-het-zelf informatiepakketten, video’s, webinars en telefonisch advies om bewoners te helpen met klustips.

Spouwmuurisolatie wordt aangebracht door drie isolateurs

Isolatieactie (met subsidie)

Bij een collectieve actie krijgen woningeigenaren informatie over isolatie. Ook krijgen ze direct een aanbod dat door onze experts is geselecteerd op prijs en kwaliteit. REL coördineert de uitvoering met het (regionale) isolatiebedrijf en verrekent eventuele subsidie. Zo worden bewoners én de gemeente ontzorgd.

Vloerisolatie folie

Declaratieformulier voor subsidie

Wil je bewoners die zelf een uitvoerend bedrijf kiezen ook subsidie aanbieden? Dan bieden we een declaratieformulier. Zo geef je vrijheid en kun je isolatie- of ventilatiemaatregelen die niet geschikt zijn voor een collectief aanbod toch eenvoudig subsidiëren. REL voert een controle uit op de declaraties en betaalt de subsidiegelden uit aan de bewoner.

Vloerisolatie folie

Financiële ontzorging van bewoners

Niet alle bewoners weten hoe zij de investering in een duurzaam huis het best kunnen betalen. Daarom helpen we alle deelnemers van onze NIP-acties met algemene informatie over financiering. Wie vragen heeft of advies wil over lenen voor verduurzaming, helpen we kosteloos met advies van een gecertificeerd financieel adviseur in de buurt, bij onze partner De Hypotheekshop.

Plannen en uitvoeren zonder gedoe

Aanpak voor elke NIP-doelgroep

Van doe-het-zelvers tot bewoners die complete ontzorging nodig hebben: voor elke NIP-doelgroep bieden we een passende aanpak.

Monitoring op één plek

We zorgen voor een compleet monitoringssysteem. REL kan ook extern bereik importeren, zodat je de algehele voortgang op één plek kunt monitoren.

Fraude-proof systeem

Met een geavanceerd systeem zorgen we ervoor dat een bewoner uit verschillende acties kan kiezen en dat de subsidie direct wordt verwerkt op de offerte. Daarnaast zorgen we, indien wenselijk, dat een bewoner geen subisdies kan stapelen.

Budgetbeheer en subsidie-uitkering

REL ontzorgt met volledig budgetbeheer en uitbetaling van subsidies. We betalen het subsidiebedrag rechtstreeks uit aan de uitvoerende partij waardoor de bewoner de subsidie niet hoeft voor te schieten. Bewoners die met een eigen aannemer aan de slag gaan, kunnen ook bij REL terecht via een declaratieformulier.

Planning

Zo gaan we te werk

1. Kiezen van passende bouwstenen

We bespreken jullie lokale wensen en behoeften. De gemeente kiest een of meer bouwstenen die passen bij de woningvooraad.

2. Uitvoeren van NIP-aanpak in de gemeente

REL ontzorgt zowel de gemeente als bewoners en installateurs bij de uitvoering van projecten. Van de eerste informatievoorziening aan bewoners tot de uiteindelijke subsidie-aanvraag.

3. Monitoren van voortgang

We monitoren continu de voortgang en sturen bij indien nodig. De gemeente heeft toegang tot een live dashboard.

4. Rapporteren aan het ministerie (3x per jaar)

We leveren 2x per jaar een voortgangsrapportage op en 1x per jaar de input voor de Sisa-rapportage.

Ik vind het fijn dat onze contactpersoon bij het REL meedenkend is en met goede suggesties komt voor welke acties wij als gemeente kunnen doen en zo kunnen voorzien aan de behoefte van inwoners.

Alex van Hooff
Beleidsmedewerker Gemeente Cranendonck

REL is een fijne organisatie om mee samen te werken. Ze hebben een duidelijke visie en praktische aanpak op het dossier Energietransitie. Het persoonlijke contact zorgt ervoor dat hun dienstverlening mooi aan blijft sluiten op onze behoefte als gemeente.

Piet Ackermans
Programma manager duurzaamheid gemeente Oosterhout

Klaar voor de uitvoering van het Nationaal Isolatieprogramma?

We merkten dat veel gemeenten behoefte hebben aan een overzicht van werkzaamheden die opgepakt dienen te worden om te kunnen starten met de uitvoering van het Nationaal Isolatieprogramma. Op basis van de vele gesprekken die we hebben gevoerd met gemeenten, hebben we een checklist samengesteld. Deze checklist biedt structuur en zorgt dat je geen essentiële details overslaat.

Veelgestelde vragen over onze aanpak

We kunnen ons voorstellen dat je nog een aantal vragen hebt. Hieronder vind je antwoord op vragen die verschillende gemeenten aan ons hebben gesteld.
Staat jouw vraag er niet tussen? Schroom niet om contact op te nemen!

Krijgen jullie een vergoeding van installateurs?

1) Wat betreft het energieloket: Op het energieloket staat enkel een register met bedrijven. Elk bedrijf kan zich gratis aanmelden en REL ontvangt geen vergoeding van bedrijven voor een plek in het register of als een bewoner een maatregel laat uitvoeren via het register.

2) Wat betreft acties: Bij een collectieve actie draagt REL extra klandizie aan en neemt zij een deel van de werkzaamheden over van de bouw- en installatiebedrijven. Hieronder vallen een fulltime klantenservice, het geautomatiseerd verwerken van geïnteresseerden, het inplannen van afspraken en monitoring en rapportage van resultaten. De bedrijven kunnen via deze werkwijze operationele voordelen behalen en goedkoper werken dan normaal. Bedrijven betalen REL hiervoor een kleine vergoeding. Deze vergoeding is voor elk bedrijf waarmee REL werkt hetzelfde. REL informeert bewoners transparant over de vergoeding op de actiepagina, op de website en in het informatiepakket.

Kunnen alle (lokale) bedrijven meedoen met projecten?

Alle bedrijven kunnen voor de acties van REL een aanbod indienen. Elk aanbod wordt beoordeeld aan de hand van een vast format op prijs en kwaliteit. Zo krijgen alle (lokale) bedrijven de kans om mee te doen en worden de bedrijven eerlijk met elkaar vergeleken. Met elk bedrijf maken we dezelfde afspraken; we hebben er dus geen baat bij om een bepaald bedrijf boven een ander bedrijf te kiezen voor onze projecten. Regionaal Energieloket bezit zelf ook geen installatiebedrijven.

Hoe selecteert Regionaal Energieloket een uitvoerend bedrijf voor een project?

Bij de keuze voor een uitvoerend bedrijf bij collectieve acties toetst Regionaal Energieloket, in overleg met de gemeente, op een scala aan criteria:
A. Kwaliteit (waaronder ervaring, capaciteit, kwaliteit van producten en garanties)
B. Prijs (van de producten en de uitvoering van de dienst)

Hebben jullie ervaring met de doelgroep?

REL heeft ruime ervaring met de NIP-doelgroep. We organiseerden honderden projecten binnen de regelingen RRE, RREW en energiearmoede, en we hebben jarenlange ervaring als energieloket. Hierdoor hebben we tienduizenden contactmomenten met bewoners gehad, waaronder ook veel bewoners met lage-labelwoningen en een ondergemiddelde WOZ-waarde (NIP doelgroep).

Hoe uitgebreid krijgt een inwoner advies bij een advies aan huis?

Bij een advies-aan-huis-project voert een adviseur een uitgebreide woningopname uit. Vervolgens geeft die advies over de stappen die genomen kunnen worden om een woning te verduurzamen of zelfs volledig van aardgas af te halen. In het gesprek behandelen de adviseurs ook kleine energiebesparende maatregelen, het vervangen van glas, het isoleren van vloeren, muren en daken, evenals het geven van gedragstips om energie-efficiëntie te bevorderen. Na een grondige inspectie van de woning (o.a. door in de spouw en/of de kruipruimte te kijken), stelt de adviseur één of meerdere indicatieve prijsindicaties op voor de woningeigenaar. Pas wanneer de woningeigenaar akkoord gaat met deze prijsindicatie, schakelen we een uitvoerend bedrijf in. Zo kan de installateur zich focussen op waar die goed in is: maatregelen toepassen.

Even sparren?

Benieuwd hoe Regionaal Energieloket jouw inwoners verder helpt? We vertellen je er graag meer over en beantwoorden jouw vragen in een persoonlijk vrijblijvend gesprek.

Bel me terug
Fleur Duffhuis, regiomanager Zuid Nederland van Regionaal Energieloket

Fleur Duffhuis

Regiomanager Zuid-Nederland
fleur.duffhuis@regionaalenergieloket.nl

Fleur Duffhuis, regiomanager Zuid Nederland van Regionaal Energieloket

Marieke Megens

Regiomanager Noord-Nederland
marieke.megens@regionaalenergieloket.nl