Energieloket
Als gemeente ben je als onderdeel van het Klimaatakkoord verplicht om een energieloket te hebben. Een tijdrovende, complexe taak die diepgaande technische kennis én menskracht vereist. Regionaal Energieloket ontzorgt de gemeente met een compleet digitaal energieloket. Op dit digitale platform vinden inwoners concrete informatie over verduurzaming van de gebouwde omgeving. In alle proactieve ondersteuning verwijzen we naar de mogelijkheid om gratis contact op te nemen met ons klantcontactcentrum.
REL is in haar informatieverstrekking en advisering richting inwoners techniekneutraal. Dat betekent dat wij als energieloket eerlijk adviseren over alle oplossingen en maatregelen. Het uitgangspunt is altijd het beste advies voor de inwoner.
Ondersteuning in elke fase van de klantreis
Het verduurzamen van een woning of bedrijfspand is voor veel inwoners ingewikkeld. Ze worden geconfronteerd met tal van vragen en uitzoekwerk. Bijvoorbeeld: wat is er eigenlijk allemaal mogelijk en wat is een logische volgorde? Welke subsidies zijn er? Op het energieloket krijgen inwoners antwoorden op al dat soort vragen.
REL ondersteunt bewoners in de vijf fases van de klantreis: 1) oriëntatie, 2) interesse, 3) offerte, 4) uitvoering en 5) nazorg.
Toegankelijke en gebruiksvriendelijke website
Wij vinden dat het energieloket toegankelijk, gebruiksvriendelijk en laagdrempelig moet zijn voor alle inwoners. Daarom troffen we de volgende maatregelen:
1) De website is toegankelijk voor mensen met een audio-visuele beperking. REL is in het bezit van een WCAG 2.1 AA certificaat.
2) Alle teksten worden standaard op B1-taalniveau geschreven.
3) De website wordt continu doorontwikkeld op basis gebruikersfeedback.
Lokaal karakter qua inhoud én design
Het energieloket biedt de mogelijkheid om lokale evenementen, acties, initiatieven, subsidies en nieuws te laten zien. Ook kunnen we gemeentelijke pagina’s personaliseren op basis van de postcode. Zo wordt de inhoud zo relevant mogelijk voor de inwoner.
Niet alleen qua inhoud, maar ook wat betreft look&feel heeft het energieloket een lokaal karakter. Ons platform biedt de mogelijkheid om het gemeentelogo, de gemeentelijke huisstijlkleuren en lokale foto’s te gebruiken.
Inhoud van het energieloket
Zeer tevreden met het energieloket. Ik heb een lastige vraag gesteld, maar kreeg toch snel een bruikbaar antwoord! Top!
Anonieme bewoner
Helder platform met veel en kwalitatief goede informatie. Goede helpdesk en laagdrempelige aanspreekbaarheid. Flexibel, anticiperend en meedenkend.
Corina Onderstijn
Beleidsmedewerker Gemeente Midden-Groningen
Klantcontactcentrum
Naast het digitale energieloket heeft REL een klantcontactcentrum (KCC) dat vragen van bewoners beantwoordt. Bewoners kunnen op drie manieren vragen stellen:
1) Door te bellen. De beller wordt gevraagd de 4-cijfers van de postcode in te toetsen. De medewerker van het KCC kan zo de vraag zo concreet mogelijk beantwoorden.
2) Door te mailen
3) Door via Facebook of Twitter een chatbericht of reactie te sturen.
Alle eerstelijns medewerkers hebben de vereiste kennis over verduurzaming en gerelateerde onderwerpen, doordat we interne opleiding, een interne kennisbank, kennissessies en workshops faciliteren. Ook wordt de klantenservice bijgestaan door een tweedelijns technisch team.