Energiefixers
Het doel van onze energiefixers is om op zowel korte als op lange termijn bewoners die kampen met energiearmoede te helpen het energieverbruik te verlagen en het wooncomort te verbeteren. Dit doen we met het aanbrengen van energiebesparende maatregelen, zoals radiatorfolie, radiatorventilatoren, ledlampen en tochstripts. Ook geven de energiefixers gedragstips.
Voordelen voor jullie als gemeente
✓ Energiebesparing draagt bij aan klimaatdoelstellingen;
✓ Sociale impact: na een fixbezoek hebben ervaren bewoners een lagere energierekening, betere fysieke en mentale gesteldheid én hoger wooncomfort (TNO, 2023);
✓ Bewoners komen via de energiefixers vaak voor het eerst op een laagdrempelige, positieve manier in aanraking met de energietransitie;
✓ Ontzorging in de uitvoering door REL.
Huisbezoeken uitgevoerd
Gemeenten ontzorgd met energiefixproject
Energiefixers in dienst
Tevredenheidsscore bewoners (schaal 1-10)!
Mijn ervaring met het energiefixersproject is heel positief
“De inzet wordt goed afgestemd op de vraag van de gemeente en de energiearmoede doelgroep. We worden volledig ontzorgd. REL denkt goed mee en de ervaring bij andere gemeentes wordt toegepast. De communicatie is heel goed en de overzichten over de uitvoering zijn helder. Verder krijgen we als gemeente vaak negatieve reacties, maar bij dit project is 100% van de reacties (zeer) positief!”
Niels Hazenoot
beleidsmedewerker gemeente Middelburg
Hoge kwaliteit voor een goede prijs staat centraal bij alles wat we doen
We vinden het bij REL belangrijk dat belastinggeld doelmatig ingezet wordt. Inkomsten gebruiken we voor proces- en kwaliteitsverbetering. Efficiënte processen leiden tot lagere proces- en handelingskosten, waardoor we meer bewoners kunnen helpen!
Bewoners zijn zeer tevreden
Het blijmaken van bewoners is onze nummer 1 prioriteit. Bewoners beoordelen onze dienstverlening gemiddeld met een 9,5! (schaal 1-10, n=3195).
We nemen de tijd voor de bewoner
Onze energiefixers nemen de tijd om bewoners zo goed mogelijk te helpen. Omdat onze energiefixers geen targets of bonus per woning krijgen, is er geen perverse prikkel om de klus af te raffelen of ‘makkelijke’ maatregelen te installeren.
We garanderen snelle oplossingen
Minder dan 1% van de bewoners neemt contact op met product- of installatie gerelateerde feedback. Maar ons werk blijft ‘mensenwerk’. Gaat er onverhoopt iets mis? Dan lossen we het direct op met een herhaalbezoek.
We voeren kwaliteitscontroles uit
Teamleiders gaan steekproefsgewijs mee met huisbezoeken. Ze geven energiefixers feedback op de kwaliteit van montage en communicatie met bewoners. Daarnaast belt ons fulltime kwaliteitsmanager bewoners na.
Onze energiefixers zijn kundig
Onze energiefixers zijn door ons opleidingstraject en hun praktijkervaring in staat om optimaal maatregelen te kiezen en tips te geven. Ze leren technische en sociale vaardigheden en blijven up-to-date door kennissessies.
We verbeteren continu
We gebruiken feedback van bewoners, gemeenten, energiefixers en data-analyses om onze dienstverlening continu te verbeteren.
Ontzettend aardige, gemotiveerde, handige man met verstand van zaken die graag mensen helpt die het moeilijk hebben. Ik ben superblij met alle spullen, was ontzettend geholpen met iemand die dit snel wist te fixen.
Ik ben ontiegelijk goed geholpen. De jongen deed zijn werk fantastisch. Het begon al aan de deur. Ik dacht ‘néé, ik heb al energie’. Toen zei hij: ‘het kost niets’. Toen mocht ‘ie natuurlijk meteen naar binnen. Een enorme hulp. Absoluut blij mee.
Dezelfde avond merkte ik het al, ik had eerst een koude tocht door het huis en dat was weg. Door de folie en tochtstrips. Ik ben echt blij daarmee en ben blij dat het gedaan. Hij is een buitengewoon beleefd mens en prima uitleg. Jullie doen het heel goed.
Een groep energiefixers die net zo divers is als jullie inwoners
We werken zoveel mogelijk met lokale fixers, uit de gemeenten en/of zelfs uit de wijk waar we actief zijn. Op dit moment hebben we vestigingen in Groningen, Almere, Amsterdam, Rotterdam en Breda.
Onze energiefixers hebben verschillende achtergronden: meer dan 9 verschillende nationaliteiten en ze spreken samen meer dan 13 verschillende talen. Daarnaast draaien diverse social return kandidaten volledig mee in de uitvoering.
In de praktijk zien we dat gedeelde kenmerken zorgen voor vertrouwen bij bewoners. We zien bijvoorbeeld dat bewoners met een migratie-achtergrond meer openstaan voor een direct huisbezoek als de energiefixers dezelfde taal spreekt en/of dezelfde culturele achtergrond heeft. Diversiteit is voor ons niet alleen belangrijk vanuit een morele plicht, maar het draagt dus ook bij bij het behalen van de doelstellingen!
Aanbevelingen aanbesteding energiefixers
Wil je een aanbesteding uitzetten voor de inzet van energiefixers? REL heeft samen met andere marktpartijen inzichten en ervaringen over de energiefixers-aanpak gebundeld in een aanbevelingsdocument.
Doelen van dit document zijn:
1. Het efficiënter en makkelijker maken van het opstellen van een aanbesteding.
2. Voorkomen dat je als gemeente geen passende aanbieding krijgt doordat de uitvraag niet aansluit bij de praktijk.
3. Kwaliteit van aanpakken verhogen door het meenemen van geleerde lessen.